Arbejdsskadeforsikring
Som arbejdsgiver har du forsikringspligt overfor dine ansatte, så de er forsikret mod arbejdsulykker.
En arbejdsulykke er en pludselig hændelse i forbindelse med arbejdet, som fører til, at en person kommer fysisk eller psykisk til skade. En arbejdsulykke kan efter arbejdsskadesikringsloven også være en skade, der opstår efter en påvirkning, der har varet i højst fem dage.
Hvem har forsikringspligten?
Alle private virksomheder, der har ansatte til at udføre arbejde i virksomhedens tjeneste, uanset om arbejdet er lønnet eller ulønnet, midlertidigt eller varigt, har pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring for følgerne af ulykke. For medhjælp i den private husholdning i sammenlagt under 400 timer om året er der ikke forsikringspligt.
Selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller kan sikre egen person og oprette en frivillig arbejdsskadeforsikring.
Hvad dækker en arbejdsskadeforsikring?
Lov om arbejdsskadesikring giver ret til følgende ydelser:
- Sygebehandling, optræning og hjælpemidler
- Erstatning for tab af erhvervsevne
- Godtgørelse for varigt mén
- Overgangsbeløb ved dødsfald
- Erstatning for tab af forsørger
- Godtgørelse til efterladte
Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der vurderer, om skaden er dækket og fastsætter erstatningen.
Vil du vide mere?
Hvis du gerne vil vide mere om vores arbejdsskadeforsikring, kan du hente vores produktblad nedenfor.
I din police kan du til enhver tid se dine specifikke dækninger.
Er du i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte os.
Forsikringsbetingelser
Forsikringsbetingelser fremsendes med policen.
Ønsker du vores forsikringsbetingelser for arbejdsskadeforsikring fremsendt, er du velkommen til at kontakte os.
Regulering af arbejdsskade
Har du brug for at regulere din arbejdsskadeforsikring, kan du logge ind online og udfylde vores reguleringsskema.
Det kræver, at du har policenr. og en adgangskode. Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte os.
Nyt gebyr for arbejdsskadeforsikring fra 1.1.2022
Folketinget vedtog den 1. juni 2021 en ændringslov til loven om en garantifond for skadesforsikringsselskaber. Den indebærer, at Garantifonden med virkning fra 1. juli 2021 overtager administrationen af arbejdsskader, hvis et forsikringsselskab går konkurs eller får inddraget sin tilladelse. Som følge af lovændringen skal vi opkræve vores kunder et bidrag til Garantifonden på 30 kr. pr. fuldtidsansat. Beløbet opkræves første gang pr. 1. januar 2022.