Hvis din bagage bliver væk, forsinket eller ødelagt, når du har tjekket den ind på din flyrejse, er det altid flyselskabet, der har ansvaret for at finde eller erstatte din bagage.
Er din bagage ikke kommet frem, er det første du skal gøre derfor altid at melde det til flyselskabet.
Du vil i ankomsthallen typisk kunne finde enten en skranke for mistet bagage eller en selvbetjeningsstander, hvor du kan anmelde det. Det er vigtigt, at du sørger for at få en såkaldt ”PIR-rapport”, som er din dokumentation for, at du har anmeldt din forsinkede, mistede eller ødelagte bagage til flyselskabet.
Når du har anmeldt din ødelagte, mistede eller forsinkede bagage til flyselskabet, kan din forsikring hjælpe dig på forskellige måder, alt efter hvad der er sket med din bagage.
Forsinket bagage
Hvis din bagage bliver mere end 5 timer forsinket, dækker din rejseforsikring nødvendige og rimelige udgifter til indkøb af tøj og toiletartikler, så du og din familie kan fortsætte rejsen.
Din rejseforsikring erstatter ikke din bagage, men kan afhjælpe dit akutte behov, så du og din familie kan komme videre på rejsen. Vær derfor også opmærksom på, at der er et max-beløb, som du kan købe for per person (2.000 kr. i 2023). I nogle tilfælde vil du også kunne få dækket leje af nødvendigt udstyr, hvis din rejse har haft et specifikt formål, som f.eks. en golfrejse eller lign.
Det er vigtigt, at du gemmer alle kvitteringer for dine indkøb. Sammen med PIR-rapporten fra flyselskabet fungerer de som dokumentation, når du anmelder skaden til din rejseforsikring.
Mistet bagage
Hvis din bagage ikke er kommet frem inden 21 dage, regner man den for at være bortkommet. Er det tilfældet, kan du kræve erstatning fra flyselskabet. Du kan også kræve erstatning fra flyselskabet for rimelige og nødvendige erstatningskøb, så du kan begynde din rejse – fx toiletsager og almindeligt tøj.
Du skal bruge PIR-rapporten og kvitteringer for dine køb i forbindelse med anmeldelsen.
Du kan også melde skaden til dit forsikringsselskab. Din forsikring kan f.eks. hjælpe i tilfælde, hvor du ikke får fyldestgørende erstatning fra flyselskabet.
Ødelagt bagage
Hvis din bagage bliver ødelagt under transporten, kan du søge flyselskabet om erstatning for den ødelagte bagage. Dette skal typisk gøres inden 7 dage. Husk at få en PIR-rapport.
Du kan også anmelde skaden til din familieforsikring. Vær opmærksom på, at din forsikring ikke dækker almindelige ridser og skrammer på dine kufferter, eller skader, der skyldes mangelfuld emballage eller udflydende væsker. Sørg derfor altid for at pakke din bagage godt ind og for at sikre shampoo, cremer og olier ekstra godt, f.eks. i en tætlukket plasticpose.
Forsinket bagage
Ved forsinket bagage kan du søge erstatning for nødvendige og rimelige udgifter til indkøb af tøj og toiletartikler fra din rejseforsikring. Dette gøres ved at anmelde skaden til SOS-International, som håndterer alle skader vedr. vores rejseforsikring.
Anmeld skaden her
Ødelagt eller mistet bagage
Er din bagage bortkommet eller ødelagt, kan du anmelde det til din familieforsikring.
Du kan anmelde skaden døgnet rundt på Mine Sider under ”Anmeld skade”. Du er også altid velkommen til at ringe til os i vores åbningstid.